lunes, 19 de febrero de 2018

MODELS D'EDUCACIÓ BILINGÜE


Models d'educació bilingüe:

- Model compensatori o de transició: té com a usuaris els alumnes de la llengua minoritzada i el seu objectiu és compensar les mancances lingüístiques en la L majoritària. La L1 al principi de l'escolarització. L1 el mitjà per a conéixer la L2.

- Model de manteniment: té com a usuaris els alumnes de la llengua minoritzada  i el seu objectiu és mantenir i desenvolupar aquesta llengua. L1 com a llengua de instrucció i la L2 com a llengua vehicular.

- Model d'enriquiment: té com a usuaris els alumnes de les dues llengües en contacte i el seu objectiu és desplegar la competència en les dues llengües. Leptoescriptura amb la L minoritzada i les dues llengües són vehiculars.

- Model de recuperació plena: té com a usuaris els alumnes de les dues llengües en contacte i té com a objectiu invertir la situació de substitució lingüística de la L minoritzada. La L minoritzada és l'única vehicular.

Exemples:

- Model compensatori: Jonhy (li diuen Juanito a sa casa) viu a Los Angeles. Quan va començar l'escola el cosideraren no competent en anglés. Ha tingut l'escolaritat es espanyol i classes d'anglés i en anglés. A poc a poc, la presència de l'espanyol desapareixirà.

- Model d'enriquiment: Estefania és una xiqueta de tres anys castellanoparlant de Petrer. Els pares han decidit que faça ensenyament en valencià. Estudiarà amb una minoria de valencianoparlants i ho farà tot en valencià fins el segon cicle de Primària. La resta de l'escolaritat usarà les dues llengües d'instrucció i a més una d'estrangera.













No hay comentarios:

Publicar un comentario